Mijn kind eet weinig tot geen groente

Mijn kind eet geen groente: in mijn praktijk hoor ik regelmatig van ouders dat zij het moeilijk vinden om hun kind (voldoende) groente te laten eten. (Biologische) groenten zijn een bron van vitaminen, mineralen en vezels.

Het is belangrijk dat je er voldoende van binnen krijgt, zeker voor een kind in de groei. We weten ook wel dat groente gezond is, maar de praktijk is vaak weerbarstig.

Kind eet geen groente

De meeste groenten worden aangeboden als onderdeel van de avondmaaltijd.

Herken je wellicht de volgende situatie? Je hebt een drukke werkdag gehad, je haalt snel je kind op van de opvang, je probeert toch een gezonde maaltijd te koken en bent blij wanneer het lukt om voor 7 uur ’s avonds iets op tafel te zetten (of snel, snel, eerder, want het avond-programma met afspraken wacht al weer).

Moe

Je kind is dan al moe van een dag lang indrukken opdoen op de opvang, op school, en bij het spelen en het is dan ook niet zo vreemd dat zoon- of dochterlief niet heel enthousiast wordt bij het idee van een avondmaaltijd. En gezien vanuit het lichaam heeft je kind nog gelijk ook: na 19.00 uur produceert het lichaam veel minder spijsverteringsenzymen en wordt het dus moeilijker eten te verteren.

Kind eet geen groente: gezelligheid

Kind eet geen groente: het helpt om de avondmaaltijd gezellig te maken en er de tijd voor te nemen (zittend aan tafel), kortom: om met aandacht, voor het eten en voor elkaar, te eten. Geef het goede voorbeeld: van een ouder die geen of weinig groente eet, leert een kind geen groenten eten.

Kind eet geen groente: vroeger eten

Voor veel, met name jonge, kinderen geldt dat het beter is wanneer zij wat vroeger kunnen eten. Probeer eens om op andere momenten op de dag groente aan te bieden.

Tussendoortje

Bijvoorbeeld als tussendoortje (radijsjes, worteltje, cherrytomaatje, komkommer, etc.) of vervang eens een broodmaaltijd door soep.

Sommige kinderen vinden het bijvoorbeeld wel lekker om groentesoep als ontbijt of lunch te eten. Je kunt ook groente als broodbeleg aanbieden, bijvoorbeeld door de ene dag wat extra te koken en dit de andere dag als zelfgemaakte “spread” (gepureerde groente met wat koudgeperste olie) op brood te geven.

Voor de slechte groente-eters

Varieer met de manier waarop je groente aanbiedt. Door de manier van bereiden (koken, bakken, smoren) verandert ook de smaak. Sommige kinderen vinden groente in stamppot (al dan niet rauw) wel lekker.

Verstoppen

Soms helpt het om groenten te verstoppen. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie waarin je ook groente(sap) verwerkt (bijvoorbeeld een combinatie van rode vruchten met bietensap of sinaasappelsap met wortelsap). Op dezelfde manier kun je het ook, net als vruchten, door de yoghurt mengen.

Denk verder aan groente gepureerd als saus of in soep. Probeer af en toe eens iets nieuws/anders: realiseer je dat de smaak van je kind zich ontwikkelt: blijf verschillende smaken aanbieden.

Goed beginnen: baby en groente

Wanneer het moment van bijvoeding is aangebroken en je baby met een groente- of fruithapje mag starten beginnen veel ouders met het fruithapje. Er is echter veel voor te zeggen om met het groentehapje te starten.

De smaakpapillen voor zoet ontwikkelen als eerste. Een baby is “voorgeprogrammeerd” voor zoete smaken. Vruchtwater smaakt zoet, borstvoeding smaakt zoet. Vanuit de evolutie gezien is dit de meest veilige smaak: in de natuur bevatten bittere en zure producten vaker gifstoffen.

Met een zoet fruithapje hebben de meeste baby’s dus weinig problemen en het kan zijn dat het groentehapje er daarna een stuk minder graag ingaat. Het is juist belangrijk dat je kind ook aan andere smaken went, zodat je zoon of dochter later van een uitgebalanceerd dieet kan genieten met alle belangrijk voedingstoffen erin.

Immuunsysteem

Groenten zijn bovendien veel minder allergeen dan fruit (dit betekent dat ze minder snel een allergische reactie zullen opwekken). Het is daarom aan te bevelen om het immuunsysteem en de spijsvertering van je kind eerst te laten“trainen” met groente voor je over gaat op het fruit.

Let op

Bovenstaande tips zijn algemeen. Let er op dat de voeding voor je kind aangepast is aan zijn of haar leeftijd en let op voedsel-overgevoeligheden.

Wil je persoonlijk advies? Neem dan contact et ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *